HÜLYA ERSOY - Language, Power, and Identity: Experiences of Kurdish Bilinguals in Modern Turkey
This thesis aims to examine the language ideologies encountered by Kurdish and Turkish bilingual university students in Turkey in their daily interactions within the framework of language and power dynamics. Although assumptions, thoughts, and beliefs about languages are attributed to linguistic realities, they are actually based on ideological foundations shaped by historical and political processes. This study investigates how accents and other linguistic features or the language itself are perceived by Turkish-speaking interlocutors through the experiences of students who started living in cities where Turkish is predominantly spoken to pursue higher education. The impacts of these experiences on the daily lives of Kurdish students and the role of language in identity construction are also discussed in relation to language ideologies and language and power relations. Findings from semi-structured interviews reveal that perceived discrimination and feelings of inadequacy related to language influence attitudes towards languages and identity negotiation processes.
Bu tez, Türkiye'deki Kürtçe ve Türkçe çift dilli üniversite öğrencilerinin günlük etkileşimlerinde karşılaştıkları dil ideolojilerini ve onların dil ve iktidar dinamikleri çerçevesinde incelenmesini amaçlamaktadır. Dillerle ilgili varsayımlar, düşünceler ve kabuller dil bilimsel gerçeklere atfedilse de, aslında tarihsel ve politik süreçlerin şekillendirdiği ideolojik temellere dayanırlar. Bu çalışmada, yüksek öğrenime devam etmek amacıyla Türkçe' nin hakim olarak konuşulduğu şehirlerde yaşamaya başlayan öğrencilerin deneyimleri üzerinden aksan ve diğer dilsel özelliklerin ya da dilin kendisinin Türkçe konuşan muhatapları tarafından nasıl algılandığı incelenmektedir. Bu deneyimlerin Kürt öğrencilerin günlük hayatlarına etkileri ve dilin kimlik inşasındaki rolü de dil ideolojileri, dil ve iktidar ilişkileri açısından ele alınmaktadır. Yarı yapılandırılmış görüşmelerde elde edilen bulgular, dil üzerinden algılanan ayrımcılık ve yetersizlik duygularının dillerle ilgili tutumlara ve kimlik müzakeresi süreçlerine etki ettiğini ortaya koymaktadır.