Mehmet İnanç Özekmekçi - The Formation of Children in the Late Otoman Empire: An Analysis Through the Periodicals for Children (1869-1914)

An abstract of the Thesis of Mehmet Inanç Özekmekçi for the degree of Master of Arts from the Atatürk Institute for Modern Turkish History to be taken August 2005

The Formation of Children in the Late Ottoman Empire: An Analysis Through the Periodicals for Children (1869-1914)

This thesis aims to reveal the evolution of children's formation via public education in the late Ottoman Empire through a historical analysis of periodicals published for children. The term ‘formation‘ indicates the expectations from and duties foisted upon children via public education by the political authorities. Addressing mainly elementary school students, the periodicals were considered as complementary educational sources that the Ottoman students encountered during their school years. The state supervision of publishing periodicals for children makes it possible to trace both the alteration and continuity of the official view of the aims of public education and thus the formation of children over the years. The thesis deals with two main formation categories that were reflected in the pages of periodicals: Political and economic formation. From the political formation point of view, the construction of sense of collectivity in terms of loving the fatherland was a common incentive shared by periodicals of all periods. Yet the meaning attributed to the concept of fatherland was not stable. As the meaning shifted in the course of time, the political formation of children differentiated as being little subjects of the sultan, little citizens and little soldiers. With respect to economic formation, up to the Revolution of 1908, the accumulation of wealth was painted in a negative light and conservative Islamic discourse was used in order to prevent individual profit. After the revolution, children were reconceived as the merchants of the future.

Atatürk Ilkeleri ve Inkilap Tarihi Enstitüsü'nde Yüksek Lisans derecesi için Mehmet Inanç Özekmekçi tarafindan Agustos 2005'te teslim edilen tezin kısa özeti

Son Dönem Osmanli Imparatorlugu'nda Çocuklarin Formasyonu: Çocuk Dergileri Üzerinden Bir Analiz (1869-1914)

Bu tez son dönem Osmanli Imparatorlugu'nda çocuklarin kamusal egitim vasitasiyla formasyonlarindaki degisimi, çocuk dergilerinin tarihsel bir analiziyle ortaya çikarmayi amaçlamaktadir. Formasyon terimiyle politik iktidarin kamusal egitimle çocuklardan beklentileri ve bu dogrultuda onlara yükledigi görevler kastedilmistir. Genellikle orta ögretim ögrencilerine hitap eden dergiler, Osmanli çocuklarinin okul hayatlarinda karsilarina çikan tamamlayici egitsel kaynaklar olarak ele alinmistir. Çocuk dergilerinin yayinlanmasi üzerindeki devlet denetimi, yillar boyunca kamusal egitimin amacina dolayisiyla da çocuklarin formasyonuna dair resmi görüslerdeki hem degisimi hem de sürekliligi izlemeyi mümkün kilmistir. Tez, çocuk dergilerinin sayfalarina yansiyan iki temel formasyon kategorisiyle ilgilenmektedir: Politik ve ekonomik formasyon. Politik formasyon açisindan, vatan sevgisi baglaminda olusturulacak kolektiflik duygusu, tüm dergiler tarafindan paylasilan ortak bir amaçtir. Fakat, vatan kavramina yüklenen anlam degismez degildir. Anlam degistikçe, çocuklarin politik formasyonunun padisahin küçük kullari, küçük vatandaslar ve küçük askerler seklinde bir farklilasma içine girdigi gözlemlenebilir. Çocuklarin ekonomik formasyonlarinda ise 1908 devrimine kadar servet birikimi hos karsilanmamis ve bireysel kârin önüne geçmek için muhafazakar bir Islami söylem kullanilmistir. Devrimden sonra ise çocuklar gelecegin tacirleri seklinde yeniden formasyona tabi tutulmuslardir.

English